Salesforce har tillsatt den nyinrättade rollen som kommunikationschef för Norden & Benelux.  Rätt person visade sig finnas på börstjänsten Nasdaq.

Det är Ulrika Andersson som går in som Salesforce nya kommunikationschef. Hon har tidigare jobbat även som kommunikationsdirektör med regionansvar i Norden, Baltikum och Benelux på HP, GE, CSC.

”Salesforce är det mest spännande mjukvarubolaget inom tech-branschen just nu med en enorm tillväxt. Det som sticker ut med Salesforce är den värderingsstyrda och transparenta företagskulturen, samt visionen att förändra sättet att göra affärer på genom att ge tillbaka till samhället med vår 1-1-1 modell, vårt filantropiska mål där vi lägger  1 procent av medarbetarnas tid, 1 procent av Saleforce globala omsättning till NGOs , samt en 1 procent av våra produkter som vi subventionerar till NGOs. ”, berättar hon i en mejlintervju.

Vad ska du åstadkomma?
Jag ska bygga upp kommunikationsfunktionen från grunden och stötta vår aggressiva tillväxtresa.  Mitt fokus är att växla upp den externa kommunikationen, förstärka vårt varumärke och nå ut bredare med våra budskap på marknaden. Den digitala transformationen står högt upp på agendan för alla företag nu, och Salesforce vill vara den självklara partnern som hjälper kunden att skala upp affären genom att förbättra den digitala kundupplevelsen 360 grader”.

Hur tänker du kring byråer?
Jag har ett nätverk av pr-byråer i varje land som fungerar som en förlängning av teamet. Nu i helgen är vi ett stort EMEA-team som åker till vårt Dreamforce event i San Francisco, årets största globala tech- och thought leadership-event”.

Och vad får du för lön?
Den är marknadsmässig”.