Kommunal har hyrt husbilar som ska rulla ut i trettondistrikt, med syftet att värvar röster till Socialdemokraterna och medlemmar till förbundet.

– De är interfolierade i rosa och vi ska göra besök på arbetsplatser och på torg med dem. Vi testade en bil på Gotland under Almedalsveckan och det var framgångsrikt, vi fick in flera nya medlemmar, berättar Kommunals kampanjledare Katarina Berggren.

Kommunals valrörelse rivstartar idag med kickoff på 100-tals ställen över hela landet. Kommunal släpper även en ny sajt och kampanj.

Tyngdpunkten ligger dock på att få till samtal med medlemmarna.

– Vi har som mål att genomföra 250 000 samtal. Vi pratar om vad vilka frågor vi tycker är viktiga och hur vi tänker. Där har vi en samtalsapp som är uppskattad av medlemmarna.

Samtidigt som Kommunal startar sin valoffensiv ger sig förbundsordförande Tobias Baudin ut på en landsomfattande bussturné. Han har en film ute där han berättar om sin bakgrund genom att besöka orter han har verkat på. Han ger också Moderaterna en känga i filmen.

Det övergripande budskapet i Kommunals valkampanj är ”Välfärd är trygghet”.

Kommunal driver tre tunga valfrågor:

* Trygga jobb. Kommunal kräver att allmän visstidsanställning avskaffas.

* Sänkta kostnader för fackföreningsavgiften och a-kassan, särskilt då skatteavdrag för a-kassan.

* Mer pengar till välfärden och stopp för ”vinstjakt”. Pengarna ska gå till ”fler arbetskamrater, bättre arbetsmiljö och bättre löner – inte övervinster och stora aktieutdelningar”.

Kommunal anlitar byrån Great Beyond för sin valkampanj.