Konsumentombudsmannen stoppade delar av kampanjen som gav Klarna tre vinster i Sveriges Annonsörers utmärkelse 100-wattaren.

Det var förra veckan som Klarnas kampanj Get Smoooth med rap-stjärnan Snoop Dogg tilldelades tre vinster i 100-wattaren i klasserna Företag, Internationellt och Långsiktigt. Det som inte publiken på galan i stadshuset i Stockholm fick veta var att kampanjen, som tagits fram av byrån Nord DDB, hade varit ett föremål för ett tillsynsärende hos Konsumentombudsmannen (KO). Myndigheten anser att reklamen bryter mot det måttfullhetskrav som finns i konsumentkreditlagen, vilket DI Digital var först att berätta om 30 oktober. Men då hade KO fört en dialog med Klarna under våren. Klarna gick till slut med på att plocka ner reklamen. Och nu är ärendet avslutat, uppger KO till Dagens Opinion.

Anne Gro Gulla, var ordförande i kategorin ”Långsiktigt”. Hon berättar att juryn delade upp arbetet i två faser.

– Först gick vi på siffror om vad som hade hänt. Klarna hade väldigt bra siffror och det gjorde att de gick vidare till en andra omgång. Där såg vi på hur den kreativa lösningen bidrog till siffrorna. I 100-wattaren ser man på vad som fungerar och det är det vi har gjort, säger hon.

Diskuterade ni i juryn att Klarnas kampanj hade stoppats av Konsumentverket?
 – Vi fick in material för tre år tillbaka. Det är det vi har sett på.

Vad tycker du om att reklamkampanjen har stoppats?
 – God reklam skapar ofta god debatt.

Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, berättar att hon och organisationen fick veta om ärendet 30 oktober medan det sista juryarbetet hölls 9 oktober.

– Det är klart att vi tittade på vad som kom upp då. Det var två filmer som har varit uppe mot konsument och så har vi tittat på kategorier Klarna bedömdes i, säger Hanna Riberdahl, och utvecklar:

– I Internationellt finn det ingen koppling till det (KOs tillsynsärende), i Långsiktigt är ju konceptet tre års tid, och då kände vi att de två filmer som togs bort inte haft påverkan på effekten. I Företag handlar det om kommunikation med företag och inte med konsument.

Hanna Riberdahl påpekar vidare:

– Kampanjen har heller inte prövats rättsligt. Man har haft en tvist och Klarna har valt att lyssna på KO.