Jonathan Kullman är grundare och vd på Nordic Business House, en digitalbyrå med kontor i Shanghai och Stockholm och som riktar sig till kinesiska konsumenter. Där har han koll på det digitala landskapet och trenderna i Kina. Han är också en av talarna på Content Day.

– Till att börja med skulle jag säga att kinesiska användare är extremt mobila i sitt användande, allt utgår från mobiltelefonen. Kina har idag över 800 miljoner internetanvändare och samtliga är mobila, säger Jonathan Kullman och fortsätter:

– Ser vi till specifika trender vill jag lyfta fram live video streaming och short videos. Här ser vi att ett större fokus läggs på att erbjuda en unik upplevelse för slutanvändaren. Exempel är live video streaming som aktivitet för att driva försäljning online där kinesiska KOLs (influencers) testar och rekommenderar produkter eller tjänster för sin målgrupp. En annan trend är multifunktionella appar, som samlar flera funktioner i en och samma plattform.

Trenderna du nämner för Kina låter ju inte helt olikt de trender som finns i Sverige och i resten av världen. Upplever du någon skillnad?
– Det vi kan se är att fler innovativa plattformar, anpassade för dagens slutanvändare kommer från Kina, samt att västerländska företag nu tittar österut för inspiration. Utvecklingen drivs till stor del av att de kinesiska användarna har en högre kravbild på användarupplevelsen än vad användare har i västvärlden.

Kina har sitt internet och vi har vårt, när ska de mötas?
– Jag skulle säga att de redan möts i viss utsträckning. Allt är idag individanpassat och styrs inte av nationalitet. Genom att allt fler människor resor och använder olika plattformar beroende vart man är och vem man vill kommunicera med. Ett exempel är Wechat som har en miljard användare varav 200 miljoner inte är kinesiska användare.

Jonathan Kullman lägger till:

– Vi ser även inom offline till online att detta möts idag, främst i form av kinesiska mobila betallösningar om via QR-koder möjliggör för kineser att betala utanför Kina med Alipay och Wechat pay. Endast i Finland finns det över 2 000 betalningspunkter som erbjuder den här formen av kinesisk mobil betallösning.

Jonathan Kullman är en av två keynote-talare på Content Day 14 februari.

Vad ska du prata om?
– Jag ska prata om det kinesiska digitala landskapet och hur varumärken bäst använder olika kinesiska plattformar för att kommunicera och skapa effekt riktad mot kinesiska turister som målgrupp.

Jonathan Kullman ger ett  smakprov:

– Innan man börjar använda kinesiska plattformar bör man som varumärke förstå sin kinesiska kund, kina är en stor marknad och det gäller att du hittar din nisch.

– Du måste förstå dig själv på den kinesiska marknaden, i regel finns det idag redan information om ens varumärke på kinesiska plattformar utan att varumärken vet om det.

– Utifrån det kan man sedan börjar titta på vilken strategi man ska använda för att bygga sitt varumärke på den kinesiska marknaden.

En längre artikel med Jonathan Kullman finns i utgåva 3 av Dagens Opinions veckobrev Veckans Brief.  

Jonathan Kullman kommer att prata mer om detta kommer på Content Day 14 februari, där Dagens Opinion är mediepartner.