Paul Ferris, kampanjexpert med internationella uppdrag på Reform Act är inte överraskad över det omfattande genomslag bränderna i Amazonas har i sociala medier.

”Det finns väldigt mycket engagemang för Amazonas just nu över hela världen.  Oavsett var man tittar pratar folk om bränderna – frågan har trendat på alla sociala medier plattformar över hela världen”, berättar Paul Ferris, via mejl.

Under EU-valet var han strateg för partigruppen De gröna och han har sedan 2004 jobbat med aktivistmarknadsföring på internet.

Paul Ferris är inte överraskad över engagemanget för Amazonas.

”Engagemanget för klimatet har aldrig varit större, och rekordbränderna i Amazonas sammanfattar så mycket av det som är fel just nu. Amazonas kallas för ’världens lunga’ och måste skyddas, det förstår alla. Sedan ser man dramatiska bilder från regnskogen och Sao Paulo, samtidigt som Brasiliens president Bolsonaro uppmanar till ökande nedhuggning av skogen, nekar till att klimatförändring finns, och påstår att miljöorganisationer ligger bakom bränderna. ”

Paul Ferris tycker att en del organisationer, som Extinction Rebellion, har agerat snabbt.

”De har redan organiserat protester utanför Brasiliens ambassader i olika länder”.

Men de flesta organisationer som vill vara med och driva opinion i frågan är för långsamma, anser Paul Ferris:

”De flesta organisationer hinner inte fånga upp sådana här moment, vilket är en stor förlust.  Idag är inte sällan företag bättre aktivister än organisationer, till exempel Stockholmsmatkedjan Paradisets bojkott av brasilianska varor efter Bolsonaros tidigare beslut runt Amazonas och bekämpningsmedel som skapade otroligt mycket engagemang och uppmärksamhet, samt satte press på Brasilien internationellt.”