I seminariet deltar Carina Lindberg Glavå, vd Grayling, Patrik Westander, vd Westander, Charlott Richardson, förbundsdirektör Medieföretagen, Maria Arrefelt, biträdande förhandlingschef, Jusek, Anders Borg, financhef på Intellecta under ledning av moderator Annika Creutzer.
 
Varför tittar ni på pr-konsulternas löner?
Vi har tittat på förekomsten av kollektivavtal i pr-branschen, vilket tyvärr är ovanligt. Kunskaperna om kollektivavtal är också alldeles för dåliga, säger Magnus Hedberg, samhällspolitisk chef på Jusek.

 

Vad har pr-konsulter med Jusek att göra?
Vi organiserar bland annat samhällsvetare och kommunikatörer och har därför många pr-konsulter som medlemmar. Vi arbetar aktivt för deras intressen och vill naturligtvis få fler pr-konsulter som medlemmar.

 

Vad kan göras för att pr-konsulterna ska skaffa kollektivavtal?
‑ Vi behöver öka medvetenheten om de många fördelarna som finns i kollektivavtalen, både för anställda och arbetsgivare.

 

Vad säger detta om pr-konsulternas kunder, som ju ofta är kommuner, landsting och organisationer av olika slag?
Det finns många kunder som blir tuffare med att ställa krav i sin upphandling. Det har inneburit att allt fler pr-byråer skaffar kollektivavtal men det gäller att öka medvetenheten om de här frågorna, säger Magnus Hedberg