Jung vann fyra guld och två silver. Cohn & Wolfe och Ord & Bild vann två guld var, på den fullsatta galan. Pris för Årets kampanj gick till Ord & Bild för arbetet med kampanjen Det ojämställda priset /Fotografiska 

 

medaljligan guld /silver

Jung 4 / 2
Ord & Bild 2 /
Cohn & Wolfe 2 /
Garbergs Malmö 1 /
Abby Priest 1 /
Markus 1 /
Gullers  / 2
Edelman Deportivo / 1
FLB Europa / 1
King / 1
Rippler / 1
Actionist  / 1
Wenderfalck / 1

 

business to business
guld  The Original Brushes of Edvard Munch / Adobe / Abby Priest
silver Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
juryns motivering ”Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.”

bästa pr-kampanj
guld
  Det ojämställda priset /Fotografiska /ORD&BILD
silver /Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
juryns motivering ”Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten”.

årets content marketing
guld
  Sportsvenska för invandrare /Svenska Spel /Jung Relations
silver
/Travsnack , ATG /Gullers Grupp/Rodolfo
juryns motivering: ”Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.”

årets influencerkampanj
guld
  Kolla Bollarna  / Ung Cancer /Cohn & Wolfe
silver
/#IDittNamn /adidas och Svenska Fotbollförbundet  /Edelman Deportivo
juryns motivering ”
Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.”

årets innovationskampanj
guld
 Den nya rikssvenskan /Lernia /Jung Relations
silver /Chiara Organica – Spendrups  /FLB Europa
silver /Let’s Talk / Cloetta /Post / King
juryns motivering: ”Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.”

årets integrerade kampanj
guld
Henkes hårresande konkurrens /Procter & Gamble /Jung Relations
silver
Gör Donken /McDonalds /Prime/DDB Stockholm
juryns motivering ”Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår”.

årets konsumentkampanj
guld
  Det ojämnställda priset /Fotografiska /Ord&Bild
silver
/Bullens Beer Banger /HKScan/Bullens /Rippler Communications
juryns motiviering ”Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.”

årets non-profit
guld
Bakom fasaden /Kvinnojouren Ellinor /Markus
juryns motivering: ”Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.”

årets sociala medier-kampanj
guld
Oddsets partiska kommentatorer  /Svenska Spel/Oddset /Jung Relations/DDB
silver
Bullens Beer Banger /Bullens /Actionist
juryns motivering ”Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.

årets samhällsinformationskampanj

guld Kidish /Landskrona stad /Garbergs Malmö
silver SVT Dold /SVT / Wenderfalck
juryns motivering
”Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning.”   

årets varumärkesbyggare

guld Carlsberg Non-Alcoholic – den alkoholfria ölens frÖLsare /Carlsberg Sverige /Cohn & Wolfe
silver Vi gör skillnad /Vårdföretagarna /Gullers Grupp

juryns motivering ”Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ’probably the best’ varumärkesbyggande satsning vi har sett!” 

årets rookie

Per Frykebrant, Juno Public Relations

årets kund
Annelie Söderberg, Renault