Svenska Filminstitutets nya kommunikationschef har de senaste åren jobbat med it och säkerhet snarare än kultur och hade egentligen tänkt att starta eget.

Efter ett antal år som kommunikationschef på SOS Alarm ägnade Mia Bartelson Enayatollah tre år på det japanska it-företaget Fujitsu. Hon hade precis tänkt kasta loss, startat ett eget aktiebolag och fått in ett uppdrag, när hon såg annonsen som förändrade allt. Det var en annons där Filminstitutet sökte en efterträdare till Rebecka Ioannidis Lindberg  som tillträder som ny kommunikationschef på Stockholms stads kulturförvaltning.

 – Jag såg annonsen och sökte jobbet. Sedan var det den vanliga processen att man blir kallad till rekryteringsbyrån och därefter intervjuer i flera steg, säger Mia Bartelson Enayatollah.

Hur tänkte du kring att ta jobbet?

 – Kulturbranschen är ny för mig som arbetsplats. Men kultur är otroligt viktigt och har en samhällsbärande roll i betydelsen att människor ska komma till tals och att olika idéer stöts och blöts och. Kultur är ett fundament i ett demokratiskt samhälle, säger Mia Bartelson Enayatollah, och lägger till:

 – Sedan är film i sig en viktig och häftig del av kultursektorn. Rörlig bild används i utbildning och den nya generationen är ute på Youtube varje dag.  Kultur är något väldigt spännande och stort och viktigt att ständigt utveckla. Det var det som lockade mig.

Vad ska du åstadkomma?
– Det finns ett antal mål för den nationella filmpolitiken, som att utveckla svensk film, fler ska se film, vårt filmarv ska bevaras. Sverige ska märkas internationellt (inom film), stärka yttrandefriheten och det demokratiska samhället. Mitt uppdrag blir att tillsammans med kollegorna vid Svenska Filminstitutet  stötta dessa mål.

Mia Bartelson Enayatollah börjar den 17 februari.

Vad får du för lön?

 – Det är ju en fråga för mig och arbetsgivaren, men det är i paritet med vad man får i offentlig sektor, inte som i it- och telekom-branschen.