Inizio tar över den panel som undersökningsföretaget har drivit med Schibsted.

Inizio ska driva panelen i egen regi och i samarbete med Aftonbladet framöver. Panelen byter namn till Inizio-panelen.

–-Vi fördjupar samarbetet med Aftonbladet. Samtidigt breddar vi och kan göra nya typer av undersökningar. Både vi och Aftonbladet kan nu utveckla panelen och hitta nya möjligheter till intäkter och hitta en himla massa nya kunder, säger Karin Nelsson, senior partner på Inizio.

Uppgörelsen innebär att Inizio tar över panelen men har ett samarbetsavtal med Aftonbladet.

’Fördjupar’ ni verkligen samarbetet?
 – Nu är vi överens om att paketera ett gemensamt erbjudande som vi kan sälja till Aftonbladets annonsörer. Vi kan också sätta cookies på panelen och följa panellisterna på ett annat sätt.

Betalar ni till Aftonbladet?
 – Det finns ett avtal som jag inte kan kommentera i detalj.