IF Metall kommer liksom de andra medlemsförbunden att delta i LOs samtalskampanj, med målet att genomföra en halv miljon samtal. Men IF Metall går också sin egen väg.

– Vi ska delta i LOs samtalskampanj, men vi kommer också att mobilisera på arbetsplatser och genomföra en digital kampanj som visar hur vår vardag ser ut, säger IF Metalls kommunikationschef Åsa Märs.
 

Den digitala kampanjen startar i dag med en pepp-film som ska spridas i sociala medier. Filmen, är gjord low budget med mobiltelefon och medlemmar i huvudrollen med hjälp av byrån Reform Act. Filmen gör en poäng av att statsminister Stefan Löfven, har varit både svetsare och IF Metall-medlem i ett försök att förmå medlemmarna att rösta på Socialdemokraterna. Stefan Löfven deltar även själv i filmen.
– Med filmen startar en digital kampanj som handlar om att lägga sin röst på någon som förstår vår verklighet. Vi vill lyfta fram skillnader i politik i våra medlemmars vardag. Där spelar det roll vem som styr ett land. Samtidigt är det viktigt för politiker att förstå industrins villkor och betydelse för samhällsbygget.
I dag ska 90 medlemmar i IF Metall ”peppas”. De är utsedda till att agera ”valledare” i IF Metalls 36 avdelningar. De kommer bland annat att göra grupparbeten i IF Metalls valfrågor.
 
– På så sätt kommer vi närmare medlemmarna så att vi kan diskutera fram olika politiska förslag. Vi vill inte trycka en valplattform i händerna på någon. Det ska vara en bra process.
IF Metalls valfrågor är trygghet, sjukförsäkring, infrastruktur och omställning.
– Sverige ska vara ett av de ställen i världen där det är lättast att få omställning för olika händelser i livet. Våra medlemmar är väldigt utsatta av konjunkturer och digitalisering och automatisering. Det här är nyckelfrågan för att Sverige ska behålla konkurrenskraften.
 
Vad har ni för mål?
– Det är en socialdemokratiskt ledd regering.

Hur ska ni göra för att omvända era medlemmar som tänker rösta på Sverigedemokraterna?
– Just genom den här processen. Vi tror vi måste prata om frågor som ligger nära medlemmarna och frågor som handlar om vardagen och jobbet. Då kan man ganska enkelt att SD i mångt och mycket röstar mot förslagen som går löntagarnas väg. Det gäller att ta snacket på arbetsplatsen. Det är därför vi mobiliserar på det här sättet, säger Åsa Märs.