Som många andra företag och organisationer flyttar försäkringsbolaget If hem allt mer av sin marknadsföring och kommunikation. Det innebär ytterligare en tung kundförlust för reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Tidigare i veckan gick Systembolaget ut med information om att en inhouse-byrå byggs upp och att företaget därför byter reklambyrå från Forsman & Bodenfors till Nord DDB. På fredag eftermiddag kommer If med beskedet att försäkringsbolaget tar hem en ”betydligt större andel av marknadsföringen” till företagets egen inhousebyrå. Därmed byter If från Forsman & Bodenfors till Åkestam Holst på reklamsidan. Dessutom ersätter If OMD med Carat som ny mediebyrå.

Till sin inhousebyrå har If anställt Robert Nygren från M&C Saatchi som ska leda den nordiska inhousebyrån. If har också knutit till sig Ola von Bahr och Peter Eriksson som kreatörer, båda med bakgrund på Storåkers McCann. If har också rekryterat Malin Källén, tidigare inhouse-chef på på Tele2 och Robert Hedlund, tidigare kreativ chef på Visual Art.

”Vi är i full färd med att bygga upp If Creative Agency”, berättar Ifs marknadschef Maria Ziv.

Hon utvecklar också om reklambyråbytet:

”Vi har varit mycket nöjda med det långa samarbetet vi haft med Forsman & Bodenfors. Då vi nu lagt om vår strategi till att göra mer av kommunikationen inhouse är det naturligt att vi även gör ett byråbyte. Åkestam Holst har lång erfarenhet av den typen av samarbete som vi nu ser framför oss”.