Pappersutgåvan av den klassiska tjejtidningen Veckorevyn läggs ner. Och driften sajten släpper ägarna Bonnier ut på stan.

Från årsskiftet upphör utgivningen av Veckorevyn.  På senare tid har den kommit ut sex gånger per år.

– Vi är den sista tidningen som finns kvar för målgruppen. De andra har redan flyttat ut på nätet, så det känns naturligt, säger Åsa Rydgren, förlagschef på Bonnier Magazines & Brands.

Nedläggningen innebär att redaktören Frida Johansson står utan jobb. Övriga personer som har jobbat med pappersutgåvan har haft det som delsyssla inom Bonnier Magazines & Brands och berörs inte.

Dock kommer Veckorevyn att leva vidare när chefredaktören Irena Pozar tar över och kör den i egen regi.

– Vi skapar ett licenssamarbete så att Irena kan driva Veckorevyn vidare i sociala medier och de plattformar hon väljer. Men vi behåller äganderätten.

Vad hade ni gjort om inte Irena Pozar hade tagit över Veckorevyn?
– Det är en hypotetisk fråga. Det har inte funnits alternativ. Hon har brunnit för det hela tiden, säger Åsa Rydgren.

– Jag tror att det ännu finns en viss skepticism mot unga kvinnor, 18-35. Jag ser en stor affärsmässig potential, säger Irena Pozar.

Kommer du att ta med dig några medarbetare?
– Nej, jag kommer initialt att driva Veckorevyn själv.