Hetast drivs av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner. Ordförande för Hetast i år är Johannes Krunegård, konsult på Westander.

Vad är nytt i Hetast?
– Förhoppningsvis alla nya nomineringar och pristagare. De är de som brukar skapa uppmärksamheten. Annars blir det möjligt att nominera på ett nytt sätt. I stället för att nominera via sociala medier går det att nominera via en nomineringssajt, säger Johannes Krunegård.
 
Varför en nomineringssajt?
– Vi hoppas att fler ska känna sig manade att nominera och att vi får högre kvalitet inomineringarna.

Hetast fyller tio år i år. Hur ska det firas?
– Vi ska passa på att dela ut ett hederspris till en aktör som har haft ett långsiktigt engagemang och bidragit till att göra Almedalsveckan till vad den är i dag.

Hur vill du som ny ordförande utveckla Hetast?
– Priset utvecklar på sätt och vis sig självt genom att följa de trender och den nya teknik som Almedalen utvecklas med. Därför är det så spännande att se vilka nomineringar som kommer in.

Hur gör man för att vinna – dina tips?
– Då vill jag framhålla att många av pristagarna har använt sig avflera sinnen och inte bara bild och text i sin kommunikation. Det kan handla om smak, hörsel och andra kroppsupplevelser. Om man framför sitt budskap med flera sinnen och kopplar det till omvärlden, aktuella händelser och sin egen verksamhet. Då blir man väldigt intressant.

Något annat?
– Jag ser otroligt mycket fram emot Almedalsveckan. Det ska bli skitkul.