Hetast i Almedalen – finalisterna
* Almedalsgarderoben, Svensk Handel – Med Almedalsgarderoben har Svensk Handel både löst Almedalsbesökarnas klädproblem och öppnat upp för samtal om hur vi gemensamt kan lösa handelns hållbarhetsutmaningar. Genom att ta exempel från modeindustrin visar de hur nya affärsmodeller kan vara både hållbara och affärsdrivande.
 
* Appen Mingla, Miltton Labs – Miltton Labs har genom appen Mingla bidragit till det som är Almedalens verkliga kärna – det demokratiska samtalet och oväntade möten mellan människor från olika samhällssektorer. Genom att utnyttja digitaliseringens potential har de möjliggjort möten som förut var omöjliga.
* Riv lagen, inte familjer, Röda Korset – Utan att höja rösten har Röda Korset tydligt och visuellt speglat barnens perspektiv i en het politisk fråga. En stilla manifestation som väckt starka känslor och gjort Almedalsbesökarna till ambassadörer som kan föra flyktingbarnens talan.
* #ROTLÖS, SOS Barnbyar – SOS Barnbyar har riktat vår uppmärksamhet mot de barn som har ryckts från sina rötter, sin trygghet och i dag lever i samhällsvård i Sverige. Genom gripande gatukonst, gerillaaktioner och djärva uttryckssätt har de fått Almedalen att prata om att ingen ska behöva känna sig rotlös.
* Samtalssoffan, Byggnads och Byggcheferna – Med Samtalssoffan har Byggcheferna och Byggnads skapat en mobil mötesplats som främjat det öppna demokratiska samtalet. Genom kampanjen Stoppa Machokulturen har initiativtagarna samtidigt tagit ställning för en mer jämställd byggbransch.
 
juryn för Hetast i Almedalen 2016
Albin Falkmer, kommunikationschef, Samhall
Johanna Ragnartz, vd, Håll Sverige Rent
Johannes Krunegård, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
Karin Zingmark, marknadschef, Microsoft
Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
Stina Morian, opinionsrådgivare, PromeMorian
 
Hetast I Almedalen drivs av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner.