Dagens Opinions Almedalsspanare  har svarat på frågan: Vilka kommersiella aktörer sticker ut eller märks mer än andra?

– ABB, Google, Mercedes, och content-företag som TV4, NENT, har gjort bra jobb med synligheten, säger Niclas Karnhill, ansvarig för press och samhällskontakter på IP-Only.

– Mercedes, Google, beror förstås på den geografiska placeringen, säger Sylvia Nylin, vd för Svenska möten.
– Det är valår och något mindre närvaro från företag. Men Skandia jobbar konsekvent och långsiktig. Med talarminglet och inte minst med det mycket intressanta eftersnacket är de relevanta för många – på plats och i stream. De har seminarier och Almedalsloppet som tydligt kopplar till affären, säger Henric Byström, kommunikationschef för Carlsberg.
– Serendipity challenge tar stort digitalt utrymme. Pr- och pa-byråerna har fortsatt stort utrymme på plats, en konstant i Almedalen, säger Bodil Sidén, som jobbar med kommunikation på Uber.
– Stora aktörer som Volvo, Samsung, Postnord, VW, Google, Grant Thornton, PWC, Swedbank och Mercedes syns på grund av att de gör så mycket och får genomslag i gatubilden och i digitala kanaler, säger Mattias Rådström, kommunikations och marknadschef på Cramo.
– De bolag som inte bara pratar i paneler utan också gör det de är bäst på och som är nära sin kärnaffär, till exempel Coop lagar mat, Absolut mixar drinkar, och klädbolagen går ihop i Almedalsgarderoben, säger Johanna Snickars, kommunikationschef, Microsoft.
– Bilmärken som Volvo och Mercedes, men också Coop, säger Boo Ehlin, frilansande kommunikationschef.

I det kommande numret av Veckans Brief kommer Almedalspanelens tunga spaning.
Läs Veckans Brief