Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.
 
”Framgångsrika företag styrs idag mer och mer av sina värderingar, som Google, Tesla, Uber och Airbnb. Vi hjälper företag att engagera sina medarbetare kring värderingar och vill därför vara med i sammanhang där värderingar spelar roll. Via Almedalsspanarna får vi inblick i hur spanarna ser på sin omvärld och kan engagera publiken i diskussionen. Det känns spännande och vi hoppas på nya kontakter, intressanta diskussioner och att vi lär oss nya saker”, förklarar Alexis Barnekow, kreativ chef på Green Hat People, företagets ambitioner med Almedalsspanarna.
 
”Vi vill undersöka möjligheten att med modern teknik ta tillvara på all den kompetens som finns samlad under Almedalsveckan. Vi tycker också att kommersiell kommunikation, som är en stor kugge i Almedalens maskineri, oftast inte får den plats den förtjänar under Almedalsveckan”, säger Dagens Opinions ansvariga utgivare Rolf van den Brink.
 
Almedalsspanarna håller på med sin första spaning inför Almedalsveckan. Den kommer under veckan att presenteras på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.

här är de tretton kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC