Östsvenska, Västsvenska och Sydsvenska Handelskammaren samt Jönköpings handelskammare, samlar ihop sig för att sätta press på politikerna att prata ihop sig om en investering i en höghastighetsbana. Det handlar också om att neutralisera Stockholms Handelskammares offensiv för att stoppa höghastighetsbanan.

Regeringen har (s) kallat alla partier, utom Sverigedemokraterna, till ett möte där höghastighetsbanan ska diskuteras. SD, M, KD och L är emot planerna på att bygga en höghastighetsbana.

Mötet ska hållas någon gång i januari, och det är finansminister Magdalena Andersson, som ska hålla i mötet, vilket tyder på att finansieringen på 300-400 miljarder kronor kommer att stå i centrum för diskussionerna.

– Vi fyra handelskammare utgår från att samtliga inbjudna partier tackar ja till samtalen, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

Sverigedemokraterna bjuds inte in till samtalen. Hur ser ni på det?
 – Det kan inte vi lägga oss i. Det är väl bra att så många som möjligt är med, men SD har ju inte infrastruktur som en av sina tydligaste frågor. Vi tycker att det är viktigt med en bred diskussion och tycker att höghastighetsbanan är att jämföra med pensionsöverenskommelsen.

Varför tror du att Moderaterna är så mycket emot höghastighetsbanan?
 – Det anmärkningsvärda är att de har bytt fot många gånger. Före år 2014 var de emot mot den, men innan valet 2014 stod Fredrik Reinfeldt och Anders Borg och lanserade Sverigebygget med höghastighetsbanan. Vi tror att det kan vara kopplat till prioriteringar på Arlanda. PM Nilsson i Dagens Industri har ju också tryckt på att det är en bricka i spelet om Januariavtalet.

Men nu ska Moderaterna omvändas.

– Vi håller på att kontakta alla moderata ledande politiker i regionen, som Jonny Magnusson som är orförande för Västra Götalandsregionen. Han är för höghastighetsbanan. Vi vill ge politikerna här råg i ryggen.

Hur ser du på att Stockholms Handelskammare kampanjer mot höghastighetsbanan?
 – Det är väldigt sällsynt i handelskammarvärlden. Man kan olika uppfattningar, men i det här fallet driver de en kampanj mot oss, säger Johan Trouvé.

Ska ni själva kampanja?
 – Vi har inte den ekonomin så vi kan köpa helsidor i Dagens Industri. Men vi finns med i andra sammanhang och deltagit i samtliga partistämmor där vi har haft diskussioner och delat ut flygblad. Just nu håller vi på att kontakta lokalpolitiker hos Moderaterna.

Varför är Stockholms Handelskammare så mycket emot bygget av höghastighetsbana?
 – Vi har våra antaganden. Men vi är övertygade om att det här är bra för AB Sverige. Vi behöver en framtida utveckling även i Malmö och Göteborg. Göteborgsregionen har den starkaste bnp-tillväxten i Sverige. Vi vill vara med och dra ekonomin i Sverige, säger Johan Trouvé, och lägger till:

– Vi ser höghastighetsbanan som ett arbetsmarknadsprojekt. 25 procent beräknas åka mellan ändpunkterna, medan 75 procent beräknas åka regionalt. Det kommer till exempel att ta 40-45 minuter att åka mellan Göteborg och Jönköping och då bygger vi ihop arbetsmarknaden.

– Järnvägen mellan Borås och Göteborg är enkelspårig och byggd 1906. Det tar 1 timme och 12 minuter att resa mellan Borås och Göteborg, samma längd på sträckan som mellan Stockholm och Uppsala. Men där tar det 30 minuter. Så ingen åker tåg mellan Borås och Göteborg och nu passerar

Riksrevisionen har sågat höghastighetsbanan. Hur ser du på det?
 – Riksrevisionen utgår från en samhällskalkyl som är förlegad för den här typen av omvälvande storprojekt. Det finns mängder med brister. Ett exempel är att Riksrevisionens tidsvärderingen ligger lägre bland tåg- och bussresenärer, 65 kronor i timmen. I Frank ligger den på 225 kronor.
Riksrevisionen tar inte heller upp de resenärer som åker till Malmö och sedan vidare Kastrup. Riksrevisionen säger också att höghastighetsbanan inte påverkar inrikesflyget. Men det gör den i andra länder.

Har ni några public affairs-byråer inblandande?
 – Nej, nej. Vi har inga pengar. Vit ror att det är bättre med personliga kontakter.

Måste det vara just höghastighetståg?
 – Det är den mest gynnsamma investeringen. På 20 år är kostnaden lägre för höghastighetsbana, eftersom kostnaderna för underhållet är lägre. Men hastigheten är inte viktigast. Det viktiga är att man bygger järnvägar och gör det snabbt. Det råder redan kapacitetsbrist.