Årets digitala kommunikatör i Almedalen är även i år Företagarnas Günther Mårder som i finalomgången hade organisationen Fler unga och och Expressens reporter Niklas Svensson som konkurrenter. Men juryn föll även i år för Günther Mårder.
juryns motivering
Vår vinnare har med metikulös precision, balanserat förarbete, momentan spontanitet och oslagbar närvaro i multipla kanaler gjort en heltäckande bevakning av sina frågor under almedalsveckan. Hen har livepoddat, skrivit debattartiklar och repliker, tweetat, snapchattat, facebookat, periscopat och instagrammat. Han har i princip fungerat som ett eget mediehus, utifrån den egna organisationens synvinkel.
 
på andra plats kom Fler unga med motiveringen
Vår andrapristagare har med stort engagemang, aktiv närvaro samt med små och crowdfundade medel gjort sin röst hörd och tagit del av en metadiskussion i vilken de kräver närvaro. Form har burit budskapet via andras arenor dit de annars inte fått tillträde.
på tredjeplats kom Niklas Svenssonmed motiveringen
Vår tredjepristagare är ett almedalsfenomen som på gott och ont format den almedalsvecka vi nu har. Där andra har tagit det analoga till det digitala gör hen tvärtom. Detta är en lysande kommunikatör som snabbt tar till sig den senaste tekniken, vågar testa nytt i en bransch som behöver förnyelse och hittar originella vägar att föra ut sitt eget och Expressens varumärke.
 
den officiella almedalsguidens konkurrent Almedalsguiden fick hederspris med motiveringen
Almedalsguiden har ökat den digitala tillgängligheten för besökarna, inte bara till individen utan även mellan individer. Utövr sina digitala plattformar agerar de aktivt som guider både på plats och i sociala medier för att hjälpa alla att få ut det mesta av almedalsveckan.
Priset delas ut av pr-byrån Springtime, undersökningsbolaget Notified med Dagens Opinion som mediepartner.
 
juryn bestod av
Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime
Pär Lagerström, vd, Notified
Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska
Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare på Ledarna
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare på Dagens Opinion