”Strejkrätten måste troligen inskränkas. Den slutsatsen kommer överraskande socialdemokratiska arbetsmarknadsministern Ylva Johansson fram till. Orsaken är den långa striden mellan Hamnarbetarförbundet och företaget som driver containerhamnen i Göteborg”, skriver SVT på sin sajt.
I ett citat säger Ylva Johansson:
”Den svenska modellen fungerar inte som det var tänkt i det här fallet och det är därför jag är beredd att gå så långt som med lagstiftning i ett ärende som för oss socialdemokrater naturligtvis är väldigt känsligt”.
På arbetsmarknadsdepartementet tonas uttalandet ned. Det är ska egentligen inte vara något nytt och den 31 mars kommer utredningen som ska ser över problemet med sitt förslag.
Vänsterpartiets tillförordnade ekonomisk-politiska talesperson Ali Esbati var snabbt ute och kommenterade uttalandet:
”En sådan inskränkning skulle öppna för att fler arbetsgivare ägnar sig åt ’avtalsshopping’, alltså att man väljer ett avtal som är ’billigare’ och ställer olika fackliga organisationer mot varandra. Risken växer då också för att arbetsgivare bidrar till startandet av egna fackförbund som de kan teckna fördelaktiga avtal med. Vi behöver snarare stärka arbetstagarnas position på arbetsmarknaden idag, inte angripa en av grundvalarna för ett fritt och välorganiserat arbetsliv. 

Vänsterpartiet, liksom Svenskt Näringsliv och Moderaterna anser att bakgrunden till att diskussionen om begränsningarna i strejkrätten finns att hitta i Göteborgs hamn.  Där vill Maersk-ägda APM Terminals sluta kollektivavtal med Transport snarare än med det icke-kollektivavtalsbundna Hamnarbetarförbundet, har genomfört stridsåtgärder för att få igenom sina krav på arbetsgivaren.
”I det specifika läget organiserar Hamnarbetarförbundet majoriteten av dem som arbetar i hamnen. Då är det rimligt att man från olika håll försöker nå en lösning. Att ge arbetsgivarsidan en ensidig gåva genom att ingripa statligt i den fria konflikträtten borde vara främmande för varje svensk regering, inte minst en socialdemokratiskt ledd. Vänsterpartiet avvisar inskränkningar i den fackliga konflikträtten”, kommenterar Ali Esbati.
Peter Annerback, ordförande för Avdelning 4 Göteborg och vice ordförande Hamnarbetarförbundet. Han tycker att turerna kring containerhamnen i Göteborg används av andra aktörer för att påverka Las.
– Utredningen går ut på att det finns en lucka i lagen (vad gäller strejkrätt). Men det är ingen lucka l i lagen. Nu har man satt press på sossarna genom att säga att kunderna inte kommer till containerterminalen, men det stämmer ju inte. Svenskt Näringsliv är inte egentligen ute efter oss, utan genom andra grupper där man skulle kunna tjäna stora pengar genom att hoppa mellan avtal.

Så hamnen i Göteborg används för att mjuka upp arbetsrätten i stort?
– Det är inte helt omöjligt. Det här har pågått länge. När det varslades om konflikt i tunnelbanan var Svenskt Näringsliv ute med att konfliktreglerna behövde ändras.

Har näringslivet fått regeringen på sin sida?
– Det är jäkligt tragiskt att alla pratar med varandra, men ingen har en aning om vad som händer vid APM-terminalen i Göteborg. Som vanlig person och arbetare tycker jag att det är oroväckande att ett arbetarparti pratar om att peta i konflikträtten. Det är ju den som skapar balans på arbetsmarknaden mot arbetsgivaren.

Varför agerar APM som de gör?
– De (Maersk) är mäktiga som ett helt land i ekonomisk omsättning. De är så stor att de inte anser sig behöva förhålla sig till regler. Det var problem även 2012 då Unionen inte fick företräda sina medarbetare utan det skulle Ledarna göra. Det här är ingen engångsföreteelse. För oss är det tragiskt.
Maersk-bolaget APM tog över hamnen när den privatiserades 2012. Sedan dess har volymerna minskat hela tiden, berättar Peter Annerback.
– Man har tappat marknadsandelar konstant sedan 2012. År 2014 höjdes priserna så jäkla mycket att det blev ett jätteliv bland kunderna. Den som tror att APM ser till svensk industri i första hand måste vara ganska blåögd. De ser till sina pengar i första hand.
Bilden av ständiga konflikter mellan Hamnarbetarna och APM målas upp som ett hot mot Svenskt Näringslivs möjligheter att exportera.
– Vi har inte haft någon konflikt sedan deras lockout förrförra sommaren. Men det är en bild man måste måla upp innan man kan få till en ny lag, säger Peter Annerback.
Bland annat var ett antal företag ute och påpekade problemen i en debattartikel. Bland dem kafferosteriet Löfbergs Lila.
– Vi hade ett nattskift som körde deras transporter. Att de inte kunde använda terminalen berodde ju på att nattskiftet togs bort, säger Peter Annerback.
Han är kritisk till att IF Metall har tagit ställning för Ylva Johanssons uttalande.
– Jag kan inte se något bra i det överhuvudtaget för en facklig förening.