Gullers Grupp köper reklambyrån Sturm & Drang.
– Det här är en jätterolig affär. Vi har plockat in dem för att de passar in i vårt samhällsaktörsspår, säger Guller Grupps vd Hans Gennerud.
 
Under 2016 ökade Sturm & Drang omsättningen med 20 procent till 14 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på 1,5(1,2) miljoner kronor på 10(6) anställda. Affären innebär att Gullers får en personalstyrka på 27 i Göteborg och 160 i hela landet.
De fyra delägarna i Sturm & Drang säljer sina aktier utan att bli partners i Gullers. De blir dock anställda. En rimlig prislapp på byrån torde ligga runt 15 miljoner kronor.  
 
– Det finns inte en chans att vi pratar om vår deal. Då kommer nästa gäng att vilja abonnera på den lösningen, säger Hans Gennerud.
Affären innebär att varumärket Sturm & Drang införlivas i Gullers.
Varför behöver ni en reklambyrå i Göteborg?
– Vi behöver märker att Göteborgsmarknaden växer tydligt och att det finns en stark efterfrågan på våra tjänster och vi ha haft en spaning på om vi kan expandera i Göteborg. Vi har samarbetat med Sturm & Drang i några uppdrag till exempel Västra Götalands-regionen, som är en stor kund till oss båda. Så affären kommer att kännas naturligt.
Affären genomförs 1 februari 2018.
Efter det kan inte Sturm & Drang och Gullers delta i upphandlingar under varsitt varumärke.
– Nej det kommer vi inte. Vi kommer att uppträda under ett och samma varumärke, men ha ett dubbelt så brett och samlat erbjudande, vilket jag tror är en fördel.