Reklam för en hamburgare tog hem två guld i årets upplaga av reklamutmärkelsen Guldägget.

Byrån Ingos idé att marknadsföra Burger Kings Western Whopper via ett dataspel, föll juryn i smaken och belönade byrån Ingo med två guldägg. Det räckte dock inte för att rå på Åkestam Holst som blev vinnare bland byråerna med 3 guld och nio silver. På tredje plats bland byråerna landade pr-byrån Prime.

Priserna delades ut i går kväll med 1 500 personer på plats i Waterfront i Stockholm. Näringsminister Ibrahim Baylan (s) var på plats och delade ut pris i klassen audio. Han showade lite och passade på berätta om sin egna personvalskampanj han tog fram i början av karriären.

byrålistan
1 Åkestam       GGGSSSSSSSSS

2 Ingo               GGS

3 Prime            GSSS

4 Forsman & Bodenfors         GSS

5 King               GSS

 

Guldäggsvinnarna 2018

aktivering
Craft a Western Whopper/Burger King/ Ingo

annonsering
Spara 3 kr/Unicef/ TBWA Stockholm

audio
Du Måste Inte Vänja Dig – Lanseringen/Svenska Spel Eurojackpot/ King

digitalt
Craft a Western Whopper/Burger King/ Ingo

förpackningsdesign

Soil Biology/59 Degrees/ Söderhavet

hantverk
Overkill’s the walking dead/Starbreeze/ Goodbye Kansas Studios / Red Pipe Studios

identitetsdesign
Kungliga Dramatiska Teatern Identitet / Logotyp/Kungliga

innovation
The Out of Home Project/Clear Channel/ Prime Weber Shandwick

integrerat
Bara mjölk smakar mjölk/Arla/ Åkestam Holst  Noa

kortare filmer
BoxesUber/APAC/ Forsman & Bodenfors

längre filmer
Dear Condom/RFSU AB/House of Radon

pr
Billboards Beyond Borders/Reportrar utan gränser/Åkestam Holst  Noa

utomhus
Out of Home/Sector Alarm/Åkestam Holst  Noa

specialpris Guldblick
Chase the Exerhighs/Björn Borg/Petter Swanberg, Clara Uddman & Jesper Hellzén, NORD DDB Stockholm

specialpris Guldskrift
Till dig som lever/Papercut – Magnus Jakobsson & Fredric Thunholm, Åkestam Holst  Noa

Kycklingstipendiet
Stipendiater: Anna Ahnborg, Anna Boberg, Petter Swanberg & Clara Uddman

Platinaägget
Magnus Jakobsson