Schibsteds mediedivision tappade ökade omsättningen från 2 713 till 2 766 miljoner kronor under andra kvartalet. Intäkterna för publishing (tidningarna) minskade med 1,1 miljon kronor till 2083 medan intäkterna från Growth ökade med 12 procent till 496 miljoner kronor, jämfört med andra kvartalet 2017.
 
Rörelseresultatet (ebitda) minskade med 5 procent för Schibsted Media. Growth, där Schibsteds förvärv ligger, ökade resultatet med 43,9 procent till 132 miljoner kronor medan publishing minskade 23,9 procent till 180 miljoner kronor. Inom Growtth levererar både Lendo och Prisjakt ”starka kvartalsresultat”. Schibsted försöker också öka intäkterna inom privatekonomin med tjänster som Bynk och Hypoteket.
Antalet digitala prenumeranter ökade med 25 procent till 648 000. Totalt ökande antalet prenumeranter med 13 procent till över 990 000.
 
Annonsintäkterna pressades av GDPR, som innebär att färre tredjepartsaktörer kan köpa annonser från Schibsted. Även Google och Facebook pressar Schibsteds annonsaffärer.
 
”Det börjar bli uppenbart för allt fler att de amerikanska jättarnas framväxande duopol är skadligt för marknaden, för konsumenterna och ytterst för demokratin. Behovet av tydliga motkrafter har blivit än större i samband med att GDPR nu genomförs i Europa”, kommenterar vd för Schibsted Media, Raoul Grünthal.