I Almedalen har den alkoholfria drinken Almedalsdrinken, backad av organisationer som IOGT och Anhöriga mot droger, rönt framgång, det vill säga uppmärksamhet. Sedan fyra år försöker Carlsberg ta en alkoholfri position med en egen bar på plats samt årets alkoholfria drink, som i år är öldrinken Rabarbeer. Men i år toppar Carlsberg det alkoholfria laget med "Almedalsglassen" Sorbeer, en alkoholfri ölglass.
Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige berättar varför företaget är på plats under Almedalsveckan.
– Vi är på plats för att bland annat uppmärksamma och prata om ansvarfull konsumtion. Utifrån vårt initiativ Okorkat.se lyfter vi också fram andra aspekter kring hållbarhet. V ambition är att vara en aktiv del i samhället, initiera bra diskussioner och skapa en dialog med dem som påverkar vår bransch och verksamhet.
 
Varför en glass – är det inte drycker ni vill bli förknippade med?
–Vi har tagit fram Sorbeer för att manifestera att det är 10 år sedan vi lanserade Carlsberg Non Alcoholic. Vi står även inför en högtidsperiod för försäljning både för öl och glass. Och det vill vi med glimten i ögat hylla i frusen form.

Hur klarar ni konkurrensen mot Almedalsdrinken – tar ni marknadsandelar?
Det viktiga är att fler gör smarta och medvetna val och att vi får en bra och positiv dialog kring ansvarsfull konsumtion. Rätt dryck vid rätt tillfälle. Här är marknadsandelar inte viktigt, däremot vill vi stå för en positiv balans utan pekpinnar. Sedan hoppas jag att vår alkoholfria öldrink är godast.

Vad gör ni i övrigt i Almedalen?
Vi hjälper andra arrangörer med bra alkoholfria alternativ. Under veckan kommer Ölpodden att livesända Almedalen special och intervjua intressanta personer som till exempel Eskil Erlandson, Joar Forsell och Brit Stakston. Vi utvecklar även vårt Ölbud som kommer att leverera alkoholfri dryck till besökarna i Almedalen. Sveriges Bryggerier arrangerar även ”Bryggardagen” på tisdag, vilket jag verkligen ser fram emot.

Hur många har ni på plats?
Vi byts av lite under veckan, men vi är 10-11 personer som mest från Carlsberg.