– Både Egoboost och Pappa Magazine är tidningsprodukter, men vi står för något mer. Det finns en djupare mening med att ge ut en tidning och vi vill gärna vara en del av samhällsdebatten med dessa två tidningar, säger Johan Ström, vd för förlaget Alm & Möller Publishing Group som ger ut tidningarna.
 
Tidningarna genomför därför under Almedalsveckan i år varsitt seminarium med hjälp av pr-byrån Geelmuyden Kiese med syftet att lyfta jämställdhetsfrågan ur två olika perspektiv och nå politiker och opinionsbildare.
 
Egoboost Magazine, som grundades av bloggaren Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, diskuterar under sitt seminarium de hot som många kvinnor i offentligheten får ta emot och hur unga kvinnor begränsas att ta den plats de förtjänar, medan Pappa Magazine tar sig an frågan om föräldraförsäkringen och på vem ansvaret att få papporna att ut fler pappamånader egentligen faller.
 
– Jämställdhetsfrågor är på tapeten, både unga kvinnors rätt att ta för sig och pappans rätt till barnen. Man pratar ju ofta om pappans ansvar, men inte rättigheter, och pappor har ju blivit diskriminerade i vissa fall. Där är föräldraförsäkringen ett exempel, säger Johan Ström.
 
På Egoboost Magazines seminarium, som är den 3 juli klockan 14.30, deltar justitieminister Beatrice Ask (m), KDUs ordförande Sara Skyttedal samt förra SSU-basen Jytte Guteland. Dagen efter är det Pappa Magazines tur. Medverkar gör riksdagsledamöterna Ardalan Shekarabi (s), Johan Forssell (m) och Anders Wallner, även partisekreterare för Miljöpartiet, samt Försäkringskassans familjeekonomiska talesperson Niklas Löfgren.
 
Hur mycket förlaget lägger på sin närvaro i Almedalen vill Johan Ström inte uppge.
 
– Men det ska bli kul och jag ser fram emot det. Jag vet att Geelmuyden Kiese tycker att det är ett annorlunda inslag. För mig känns det ganska naturligt att driva frågor på det här sättet genom tidskrifter.
 
Teamet på Geelmuyden Kiese består av Joakim Kellner, Andia Ghafouri och Anna Starkenberg.