Företagarna, som organiserar små och medelstora företagare, inleder i dag en landsomfattande kampanj där medlemmarna engageras till att föra ut budskapet på ett annorlunda sätt.

Medlemmarna har försetts med gerillakit som innehåller mallar och hårsprejsfärg. Tanken är att medlemmarna ska filma när de sprejar huvudbudskapet ’#4av5jobb’ läs fyra av fem nya jobb skapas av små och medelstora företag.

De filmade ”gerilla”-aktionerna är tänkta att spridas sociala medier.

– Detta är en rebellisk handling där vi sprider budskapet med de mest troväriga personerna, företagarna själva, säger Företagarnas vd Günther Mårder.

Rebellisk handling?
– Det är oväntat, det sticker ut, samtidigt som det är snällt och beskedligt. Det blir en digital kampanj med fysisk handling, jämfört med digitala kampanjer där det inte finns äkthet.

Günther Mårder, berättar att 360 kit har delats ut och att han räknar med att fler än så hjälper till att sprida budskapet.

– Kampanjen växer fram och kan föda nyfikenhet hos personer som ser en företagare som står och sprejar på gatan. Det väcker förstås ett intresse och blir väldigt levande när folk filmar med sina mobilkameror.

Företagarna som deltar ska även kunna anpassa budskapen med hjälp av olika schabloner för exempelvis  ”Jordbrukare” eller ”Entreprenörer” eller annat passande som driver ”Sverige framåt”.

– Vi har tagit fram schabloner för 15-20 olika yrkesgrupper.