Med en reklamkampanj för tv som hyllar svenskt föreningsliv vill Folkspel skapa medvetna spelkonsumenter som tar ”rätt” köpbeslut.

Filmerna produceras av produktionsbolaget Storyfire och visar olika eldsjälars arbete, bland annat en eldsjäls arbete för backhoppning, ett nystartat damhockeylag för nybörjare, en ridklubb med framgångsrik aktivitet för ungdomar med funktionshinder, en boxningsklubb med hyllad efter-skolan-verksamhet och en simhoppningsgrupp för nyanlända ungdomar. Filmerna visas på bland annat Expressen, i TV4 och i sociala medier.

”Vårt mål långsiktigt är att skapa den medvetna spelkonsumenten. En spelkonsument som förstår att det finns olika typer av spelbolag på marknaden. Privatägda börsnoterade spelbolag där all vinst går till ägarna, statligt ägda spelbolag där all vinst går till staten, statligt kontrollerade spelbolag där stor del av vinsten går till staten, privatägda ’ideella’ lotterikoncept där delar av vinsten går till utländska ägare. Eller som i Folkspels fall helt ideella spelbolag där allt överskott/vinst går tillbaka till säljande medlemsorganisationer/föreningar/klubbar”, berättar Folkspels marknadschef Henrik Lindroth, och lägger till:

”Den medvetna spelkonsumenten väljer aktivt inte bara vilken spelprodukt man använder utan även var överskottet som genereras ska gå. Förhoppningsvis tycker spelkonsumenten som Folkspel att ’Svenskt föreningsliv gör Sverige bättre för alla’. Genom filmerna vill vi visa detta.

Vilka målgrupper har ni?
Målgruppen för denna aktivitet är alla de som under året väljer att köpa/spela på produkter inom spelmarknaden, alltså ca 70-80 procent av alla svenskar över 18 år”.