Den årliga och relativt episka lanseringen av möbeljätten Ikeas katalog bygger i år på känslor, närmare bestämt fem känslor.

Höstens katalog visar sex olika hem och levnadssituationer, enligt Ikea är det ” allt från ensamboende i stan till att dela boende med vänner, familj och över generationer”.

Katalogens typhem bygger på Ikeas insiktsarbete och globala undersökning Life at Home Report bland 20 000 respondenter.

Rapporten har kartlagt fem känslomässiga behov som ligger till grund för välmående och trivsel hemma.

I år jobbar Ikea särskilt med sömn som tema i katalogen.

fem känslomässiga behov för att känna sig hemma
Att känna tillhörighet: Att leva med en grupp människor som accepterar dig för den du är, i ett hem som speglar vem du är.

Att känna ägandeskap: Handlar om en känsla av att ha kontroll över ytan och platsen du bor på, oavsett boendeform.

Att känna säkerhet: Handlar om att känna sig trygg och grundad, inte om låset på dörren.

Att känna sig bekväm: Att känna sig avslappnad och nöjd i sin omgivning.

Att känna avskildhet: Att ha kontroll över var och hur du kan koppla ner och reflektera.