Med hjälp av två hemliga nya delägare, varav en lär vara en tung pr-konsult, har Vinägergruppen köpt loss krogen Donners Brasserie, ett av Almedalens absolut hetaste lägen.
Vinägergruppen äger och driver sedan tidigare restaurang Vinäger, restaurang Italienaren samt lokalerna Stallgården, Boutique & Bar och Chambre Separee. Nu kan gruppen lägga till adressen Donners plats till sitt erbjudande för Almedalsveckan efter förvärvet från Wisby Hotel Group.
Vinägergruppen håller som bäst på att planera ombyggnation och paketerar om sitt erbjudande för Almedalsveckan.

Mats Henningsson, vd för Vinägergruppen berättar om planerna:

– I första hand ska vi expandera med en ny terrass till Italienaren. Lokalen som ligger i Källaren (på Donners) och uteserveringen skapar vi ett nytt koncept för och byter namn på verksamheten. Det blir en ny modern, europeisk känsla som liknar våra befintliga restauranger.

Tillsamman får lokalerna en yta på 1 200 kvadratmeter, med 400 serveringsplatser och plats för 900 samtidiga gäster. Tanken är att skapa Almedalens eventcenter i konkurrens med Petter Stordalens Clarion Hotel Wisby och Region Gotlands kongresscenter.

– Tanken är att vi ska vara Almedalens viktigaste mötesplats och hetaste eventarena med fokus på hållbarhet och kvalitet.

För Vinägergruppen, som omsatte drygt 13 miljoner kronor under 2018, är Almedalsveckan viktigt för affärerna. Gruppen tar nu ett större grepp för att locka arrangörer.

– Vi kommer att erbjuda skräddarsydda event och mingel. Utomhus kommer vi att vädersäkra med markiser.

Vinägergruppen lockar också med möjligheter att samarbeta kring EM-mingel i Stallgården.

Hur går då bokningarna till Almedalsveckan?
 – De senaste åren har vi haft full beläggning, nu har vi medvetet väntat. Nu släpper vi slottarna och möjligheterna att boka lokalerna.

Efter affären är Mats Henningsson och hans kollega Johan Källstrand fortsatta huvudägare, dock har två nya ägare kommit in för finansiering av affären.

– Vi har fått två, nya tysta delägare.