Spinnify marknadsförs bland annat via Twitter och ”företaget” har också en egen hemsida, när detta skrivs på Spinnify.xyz.
Spinnify har en stolt och kaxig programförklaring:
 
”Vi gör politik & kommunikation smartare. Med vår hjälp kan ni effektivisera arbete som idag görs av pressekreterare, PR-konsulter, politiskt sakkunniga och även visst utrednings- och policyarbete – allt med hjälp av vår bot.Vi sätter politik och kommunikation på autopilot!”
Spinnify lovar lansering måndagen den 4 juli under Almedalsveckan.
På hemsidan intygar, Axel Öberg, ”journalist Expressen” att det rör sig om riktiga saker, via citat:
”När jag först såg tjänsten blev jag glad, sedan blev jag rädd, sedan blev jag glad igen. Det här kommer revolutionera både journalistik och politik.”
Axel Öberg jobbar egentligen som fotograf för flera olika tidningar:
– Jag har inget med det att göra, säger han till Dagens Opinion.

Hur kommer det sig att du hamnade där?
– Jag känner byrån som har gjort det. De hade gjort en mock up som hade gått ut. Jag fick reda på det via Expressen. Då sa jag att jag inte hade en aning, säger Axel Öberg.
”Att Axel Öbergs namn dök upp i det sammanhanget förklaras som ett internt misstag av den ansvariga pr-byrån. Axel själv har inte godkänt det eller ens känt till det. Namnet kommer följaktligen att tas bort omedelbart, om det inte redan är borta”, mejlar Lina Modin, administrativ redaktionschef på Expressen.
Unionens opinionschef Anna Erhardt berättar om kampanjen:
– Vi vill ha upp frågan om automatisering på dagordningen under Almedalsveckan. Vi vill att det ska vara en faktor för alla som är där och berätta att det påverkar deras yrkesroller, så vi har startat ett låtstasföretag för att få igång samtalet och se hur många intresseanmälningar vi kan få för en sådan tjänst. Sedan ska vi under veckan presentera rapporter och hålla seminarier om automatisering.
Tricket med att använda ett fejkföretag ska starta en snackis är det tänkt.
– Det här är ett sätt att få igång samtalet och skapa en aha-upplevelse. Många tänker att automatiseringen nog inte berör mig. Men det händer här och nu. Det är mycket tidningsredaktioner som använder de här tjänsterna i dag och vi tror att det snart sprider sig till kommunikationsbranschen.
Unionen har begränsat marknadsföringen av bluffbolaget.
– Det är marknadsfört mot målgrupper som åker till Almedalen, så det är en snäv målgrupp. Ett 40-tal har anmält sig. Vi kommer att berätta att det är vi, senare i veckan.

Dock är Expressen inte nöjda med att en av deras medarbetare figurerar på sajten som marknadsför Spinnify som företag och alltså indirekt bidrar till att föra Almedalens kommunikationsproffs bakom ljuset.

– Det är såklart olyckligt om Expressen har synpunkter. Vi får lösa det med dem och vår byrå Reform Act som har skött dialogen, säger Anna Erhardt.