Efter att Demoskop gick över till Aftonbladet, har Expressen stått utan leverantör av opinionsmätningar. Nu har kvällstidningen skrivit avtal med en ny leverantör.

Det är Kantar Sifo som blir leverantör av mätningar med bäring på opinionen.

Kantar Sifo kommer dock inte att leverera sin väljarbarometer till Expressen. Den har GP och SvD exklusivt avtal på att få använda.

I stället ska Expressen köpa undersökningar från Kantar Sifos panel. Det kan handla om enskilda frågor i Kantar Sifos buss eller egna undersökningar, berättar Kantar Sifos opinionschef Tovio Sjörén.

– Det beror på vad Expressen vill göra.

Kommer det att bli något återkommande format eller ad hoc-frågor.
 – Det kan säkert bli en blandning av allt. Man behöv göra både enskilda frågor, men också följa upp frågor över en längre tid. Men jag tror att Expressen själva vill berätta vad de ska göra.

Hur exklusiva blir då Expressens undersökningar?
 – Ingen kan ju beställa samma frågor en efter att en undersökning är publicerad.

Hur stor är affären för er. Dricker ni champagne?
 – Vi har varit till kaffeautomaten. Vi jobbar ju. Det viktiga för vår del är att vi får ytterligare en beställare i tider då medier blir mindre beställare av undersökningar. Det blir en breddning av opinionsundersökningar och då kommer samhällsfrågor att speglas ur fler olika synvinklar.

Dagens Opinion har sökt Christofer Brask, politik- och samhällschef för Expressen för mer information.