SRs nyhetsprogram Ekot gick ut med att Ikeas grundare Ingvar Kamprad hade avlidit. Uppgiften visade sig dock inte stämma.

– Vi felsöker detta nu. Runan publicerades av misstag. Sedan spreds den felaktiga runan av SR Nyheter som är ett auotogenererat konto, säger Karin Lindblom, digitalchef för Ekot, som också berättar att Ekot har bett familjen Kamprad och Ikea om ursäkt.