Efter ett par år börjar mässan Ecarexpo blir lönsam och den ska också expandera. Men i år var ställde inte varumärket Volvo ut elbilar på hemma plan, eller ja Friends Arena i Solna.  Gunnar Dackevall, mässchef och grundare av Ecarexpo.

Totalt besökte 14 650 personer mässan varav 13 111 betalade 170 kronor i inträde, alltså drygt 2,2 miljoner kronor. Mässan, som utspelades i helgen, drog 77 utställare som betalade 2 000 kronor per kvadratmeter utställningsyta, uppskattningsvis uppåt 5 miljoner kronor till.

– Det var lite investeringar de första 1-2 åren. Nu är lönsamheten god, säger Gunnar Dackevall.

Han siktar nu på nordisk expansion.

– Vi öppnar i Köpenhamn i april i lite mindre skala, marknaden är väl tre år efter Sverige. I höst kommer vi till Oslo och helgen efter i Göteborg. Nu gasar vi på, säger Gunnar Dackevall, och lägger till:

– Det finns helt klart ett intresse fr den här typen av popup-marknader och det går att provköra och det säljs fordon. Sedan ska vi ta oss an de tunga fordonen, den kommersiella sektorn.

Varför ställde inte Volvo ut?
 – Det stod Polestar på huven. Redan för ett år sedan när de (Volvo) bokade tog de ett beslut om att profilera Polestar. De krutade på allt på Polestar. Det är Volvo som äger Polestar och alla beslut kommer därifrån (från Volvo). Man vill gärna behandla Polestar som ett eget varumärke, säger Gunnar Dackevall.