”Till stöd för de ideella och demokratiska verksamheter vars närvaro i Visby hotas, och för att garantera alla våra egna medarbetares säkerhet, villkorar vi vår egen närvaro under nästa års vecka: Vi kräver att resurser avsätts och prioriteras rätt. Vi kräver att angripare konfronteras och lagförs”, skriver flera svenska företag och organisationer i en debattartikel i Dagens Samhälle.
 
Flera näringslivsorganisationer som Sveriges Annonsörer, Business Sweden och Livsmedelsföretagen har skrivit på uppropet medan andra ännu uteblir som Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen, Svensk Handel och Almega.
Några tyngre företag har skrivit på såsom Nordic Capital och Nasdaq. Annars innehåller listan än så länge mest olika byråer.
 
Organisationerna och företagen som skriver på uppropet, hotar med att dra in sin närvaro i Almedalsveckan nästa år:
”Vi kräver att polisen, kommunen och projektgruppen som arrangerar Almedalsveckan senast fyra månader innan nästa års Almedalsvecka presenterar en offensiv plan för oss och de utsatta organisationerna, kring hur de avser att skydda varenda organisation och individ som är på plats under Almedalsveckan för att verka i demokratisk anda. Denna plan måste innehålla en rad kraftfulla förbättringspunkter jämfört med årets vecka. Annars väljer vårt företag att inte representera på plats under veckan.”
 
Uppropet #näringslivetbackarupp startades av pr-konsulten Simon Strand under den senaste Almedalsveckan.

står bakom uppropet
Almedalen Weekend
Borg Owilli
Business Sweden
Edelman Deportivo
Juno PR
Livsmedelsföretagen
Luleå Näringsliv
Luleå Hamn AB
Miltton Group
Nasdaq
Nordic Capital
Redgert Comms
Segulah
StudentConsulting
Sveriges Annonsörer
Toborrow
Visit Luleå AB
Yours kommunikationsbyrå
3T Invest
500