Jobben går till 300 ungdomar från Stockholms ytterstad. På måndag träffas de på en gemensam kickoff på Berghs. Projektet Stockholm Open drogs i gång i liten skala förra året av Lamin Sonko, pr-konsult på Jung och förra årets rookie, Maja Bredberg är pr-strateg på Forsman & Bodenfors och David Orlic vice vd på Volontaire och ordförande i Komm. I år har Kommunikationsförmedlingen kopplats in med grundarna Avilin Persson och Vera Doverdalen som projektledare.
 
– Vi har skalat upp det rejält från förra året. Det har varit en del jobb att få till det, men nu är vi här och det känns superbra att ha så många ombord, säger Lamin Sonko.

Hur har det gått att få med sig byråerna?
– Det har varit en fantastisk respons från dem. Vi skickade ut en fråga och det kom 35 ’ja’ första veckan. Flera hade hört talas om det förra året och hade väntade på att få frågan. Det gick hur smidigt som helst.

byråerna som deltar i Stockholm Open
Acne
Amore
ANR BBDO
AWB
BBH
Bloomy
Cohn & Wolfe
CP+B
DDB
Doberman
Doe Blomberg Gottberg
Edelman Deportivo
Familjen Pangea
Forsman & Bodenfors
Futurniture
Garbergs
Graviz
Great Works
Hallvarsson & Halvarsson
Hemma
Hero Kommunikation
Hilanders
Honesty
House of Radon
Identity Works
JMW
Jung Relations
King
Kärnhuset
Le Bureau
McCann
M&C Saatchi
MullenLowe Brindfors
Perfect Fools
Prime
Rebel & Bird
Reform Act
Rodolfo
Round & Round
Ruth
Saatchi & Saatchi
Satumaa Family Business
Spoon
Springtime
SWE
TBWA
Volontaire
Volt
Youme Agency
Åkestam Holst