Nu släpper Marknadsföreningen i Stockholm nomineringarna i kategorierna  Årets Marknadschef och och Årets Varumärkesresa. Vinnarna utses via jury. Priser delas ut på en prisgala 25 januari på Fotografiska.
 
finalister i Årets Marknadschef 2017
Anna Rose, Adobe
Patrik Nygren-Bonnier, Ikea
Per Nilsson, Semcon
Sofia Brandberg, Delicato

finalister Årets Varumärkesresa 2017
Dometic
Fonus
Hemtex
Semcon

kriterier – Årets marknadschef
Delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.
Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
Ledarskapsegenskaper
Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner
 
kriterier – Årets varumärkesresa
Går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.
Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet