Juryn har nominerat följande tre kandidater i kategorin Digitala Opinionsbildare:
 
Malena Ernman, artist – kunde ha marknadsfört sig som artist men valde i stället att använda sin tid i de digitala kanalerna  till att slå ett stort slag och ringa i klockorna för människors fallenhet att vilja vara goda eller som hon själv uttryckte det i sitt julevangelium: ”det finns ingen större glädje än att ha möjligheten att förändra och hjälpa”. Det påminde hon nättroll som politiker om år 2015.

Mats Genberg,
skribent och planner – startade Öresundsrevolutionen som en snabb reaktion på id-kontrollerna som infördes mellan Sverige och Danmark och har på kort tid fått massivt genomslag på Facebook, ett möte med infrastrukturministern och en plattform för den större frågan:  Maktens bild av Stockholm är hela landets norm.

Johan Ulvenlöv
, digital strateg för LO –  kombinerade tungt researcharbete och en proaktiv kampanj med en serie virala filmavsnitt om SDs förflutna med blixtsnabba kreativa och digitala reaktioner på motståndarnas opinionsbildning.
Vinnaren tillkännages på prisgalan Årets Opinionsbildare den 10 mars, klockan 17.30-20.00 på Tändstickspalatset i Stockholm.

kriterier
Årets Digitala Opinionsbildare går till den opinionsbildare som under året brutit ny mark eller presterat utöver det vanliga när det gäller att driva opinion där digital kommunikationen varit den primära metoden och där flera digitala kanaler har använts till att förstärka budskapet och dra nytta av möjligheten till snabb mobilisering., research, effekt och förmåga att se över geografiska såväl som ideologiska gränser.

i juryn för Årets Opinionsbildare sitter
• Zoran Alagic, presschef på Lärarnas Riksförbund och tidigarereporter på SR och pressekreterare i regeringskansliet.
• Peter Alling, chef för public affairs på Unibet
• Fredrik Andersson, tech- och kommunikationskonsult och grundare av Primes public affairs avdelning och Miltton labs
• Boo Ehlin, frilansande kommunikationskonsult, med erfarenheter från kommunikationsavdelningarna på bland annat Vattenfall, Vinge och SCA.
• Thomas Hartman, kommunikationschef för Region Västerbotten, med en bakgrund som pressekreterare på UD och regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa.
• Lena Josefsson, kommunikationskonsult och författare, tidigare kommunalråd, pressekreterare i regeringskansliet, kommunikationschef och vd i Geelmuyden-Kiese, samt grundare av Rådhusgruppen.
• Stina Morian, kommunikationskonsult och tidigare förbundsordförande för liberala studenter och liberal ledarskribent samt grundare av Makthavare.se.
• Rolf van den Brink (ordförande), ansvarig utgivare på Dagens Opinion.