Två stora internationella byråkoncerner levererade den effektivaste reklamen under 2017, norska Noa och amerikanska DDB. I alla fall enligt juryn i reklamtävlingen 100-wattaren. På tredje plats kom den lilla svenska byrån Abbey Priest.

100-wattaren belönar kommunikation som ”gett bevisad effekt”, enligt juryns bedömning, en skala i tre steg 100, 75 och 50 watt, läs plats 1, 2 och 3. Priset delas ut av reklamköparnas organisation Sveriges Annonsörer.

Byrån som vann medaljligan var Åkestam Holst, som ägs av det norska byrånätverket Noa. Vinstmaskinen Forsman & Bodenfors hamnade på plats fyra, efter Nord DDB och den svenska uppstickarbyrån Abby Priest.

Klarna, som har en väl utbyggd inhouse-avdelning, vann företagens medaljliga men drev även kampanjen Smooth som var den mest belönade kampanjen.


byråerna med flest watt
Åkestam Holst Noa 500w
Nord DDB Stockholm 400w
Abby Priest 200w
Forsman & Bodenfors 175 w

aktörer med flest watt
Klarna 250w
Adobe 200w
Ikea 200w
Reportrar utan gränser 200w

kampanjer med många watt
Smooth, Klarna, DDB 275w
The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest 200w
Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst Noa 200w
Minns det som igår, Cancerfonden, King 150w
Delicatoasken, Delicato, Nord DDB Stockholm 150w

ideellt
100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst Noa
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs

ideellt kampanj
100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire

företag
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner – Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM

företag kampanj
100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst Noa
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault – Vägen till framgång, Renault, Reaktion

internationellt
100-watt, Ikeas response to Balenciaga, Ikea, ACNE/Ikea Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, Nord DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

internationellt kampanj
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, Nord DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool

årets nytänk
100-watt, Boendeekonomi är jättekul, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, Nord DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

konsument strategisk design
100-watt, Smoooth 2017, Klarna, Nord DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls

100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonalds
Finalist, Ikea

konsument single
100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, Ikea, Åkestam Holst Noa
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World’s Most Boring Billboard, Sioox, Stendahls

konsument kampanj
100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst Noa
75-watt, Delicatoasken, Delicato, Nord DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King

långsiktigt
100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker och Zeta
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO