Tine Arentsen Willumsen har jobbat i många år med att sälja danska produkter som B&O på export. Nu ska hon sälja till världen idén att det lönar sig med kvinnor i toppen på näringslivet. Hon kallar det Womenomics.

Det är hennes varumärkesbyrå Above &Beyond Group som driver projektet. Tanken är att visa potentialen som kvinnor besitter men som undertrycks i affärsvärlden, i organisationer och även inom politiken. Tanken är att visa att ta fasta på en rapport från McKinsey som visar att om kvinnor i näringslivet skulle ges samma villkor som män fullt ut skulle det resultera i en global tillväxtökning av bnp med en fjärdedel redan till år 2025. En boom som motsvarar både USA och Kinas ekonomier tillsammans

– Jag har rest runt världen. Jag har bott utomlands i 23 år. Jag har sett vad som finns där och att kvinnor runtom i världen är högutbildade. Men de får inte samma chanser som männen, säger Tine Arentsen Willumsen.

Hon samarbetar bland annat med Maria Wessel, konsumentmarknadschef för alkoholbolaget Diageo och Henrik Waitz, chef för partnerskap för Financial Times Business School. Båda stöttar initiativet.

– Vi har skapat The Diversity Council (mångfaldsrådet) med flera olika initiativ runt om i världen och tillsammans med våra partners startar vi ett globalt ledarskapsprogram för kvinnor, säger Tine Arentsen Willumsen, och berättar vidare:

– Hittills har utbildat och tränat 50 kvinnliga toppchefer i Skandinavien och resten av världen. Min ambition och min mission är att utbilda några tusen kvinnliga ledare och synliggöra dem som role models i Mellanöstern, Europa och Skandinavien. Förhoppningsvis inspirerar de andra unga kvinnor.  Men de blir också lättare att hitta för manligaledare som vill anställa dem.

Tine Arentsen Willumsen driver även konferensen Womenomics och har just släppt en bok med samma namn.