Coop fortsätter att släppa tunga budskap om svenskarnas matvanor. Efter Ekoeffekten, Knasiga Grönsaker och Kära Köttbit ska Coop nu ägna sig åt att att trumma in begreppet Framtidens protein. Det handlar helt enkelt om bönor.
Coops marknadsdirektör Björn Larsson kallar det Coops ”opus 4”.
– Vill vi nu lyfta frågan om vad som är framtidens proteinkälla. Vi försöker styra in i morgondagens matvanor med attraktiva recept och maträtter och sätta koncept för det.

Ni kopplar framtidens protein hårt till bönan, hur tänker ni där?
– Bönan har högt proteininnehåll och är väldigt hållbar att producera.

Skulle det inte vara en bättre affär för er att sälja kött för flera 100-kronor kilot än ett par lådor bönor för 20 kronor?
– Så är det kanske kortsiktigt, men inte långsiktigt. Vi var nere på Way out west-festivalen och 52 procent av alla kvinnor där var vegetarianer så affären växer i det segmentet. En del av vårt uppdrag är också ett folkbildningsuppdrag att välja bra vägar framåt.
Bakom kampanjen ligger reklambyrån Forsman & Bodenfors medan Acne har producerat reklamfilmen. Filmen påminner om dokumentär som hyllar poakter,  nu med en böna i huvudrollen. The Mauler, Jan Söderqvist, kocken Mattias Dahlgren, docentens Anna Karlsson Kanyama och den svenska ekobonden Adam Arnesson intygar bönans förträfflighet.
Hur har ni tänkt kring er casting?
– Grundtanken från början var att få med oss en stark influencer. Det blev The Mauler, han är en bra symbol och det är spännande att gnugga honom mot bönan. Han var den person vi ville starta med. Den gemensamma nämnaren är att alla är insatta i frågan om nytt protein.
I dag lanserar Swedish Match nya snusorter med hjälp av just the Mauler. Björn Larsson blir inte chockad.
– Vi vet om det. Vi vet att vi inte kan ha honom ensam. Men det här (bönan) ligger närmare det han gör. Vi lyfter inte fram honom som snusare.

Vad är målet för kampanjen?
– I grunden är det att få upp ögonen för alternativt protein i lagade maträtterna och ersätta fågel, fisk och kött med bönor.

Finns det också försäljningsmål?

– Jo, vi rampar upp rejält med bönor för försäljning men det är klart att kampanjen i första hand är imagebyggande och att vi visar att vi vill ta del av debatten.
Coop använder så många kanaler de kan och en av dem är Lotta Lundgren, Coops inhyrda webbkock. En något nyare kanal är en två centimeters hög staty som ska avtäckas på centralstationen i Göteborg där den ställs ut de närmaste veckorna. Statyn avbildar av en händelse en böna.