Coop trycker in sin äggkampanj i EU-valet. Coop försöker förmå EU att anta längre hållbarhetstider för ägg. Eller försöker Coop bygga företagets position inom hållbarhet.

Coop anser att det är fel att EUs regler för hållbarhetsmärkning av ägg bygger på ägg som står i rumstemperatur. Står de i ett kylskåp håller de månader längre.

Tillsammans med byrån Forsman & Bodenfors, kör Coop en pr-driven kampanj inför EU-valet som uppmanar politikerna att ”ändra EUs sämsta bäst-före-datum”.

Coop drog igång kampanjen med en debattartikel från vår bolagets vd i Aftonbladet. Kvällstidningen följde också upp med en artikel. Ett pressmeddelande plockades upp av ett tiotal medier. I måndags fick toppkandidaterna äggkartonger med information om hållbarhetstiderna. Under tisdagen körde Coop igång med annonsering i GP, Sydsvenskan, DN, Expressen och Aftonbladet.

Men frågan är hur Coop kan förbättra sina affärer genom att slåss för annat bäst-för-datum på ägg?

”Den här datummärkningen gör att vi under 2018 inte kunde sälja ca 75 000 kartonger med ägg. Så om äggen fick samma bäst före-märkning som andra livsmedel, skulle vårt svinn minska och försäljningen öka”, säger Coops presschef Tobias Rydergren.

Om ni nu tycker äggens hållbarhet är så viktig, varför driver ni inte frågan med andra aktörer, som kanske branschföreningar och annan detaljhandel?
”Frågan om matsvinn drivs också gemensamt inom Svensk Dagligvaruhandel och även Svenska Ägg driver och tycker att det är positivt att den nu lyfts av oss.”

Använder ni lobbyister / public affairs föra att driva frågan?
”Inte externa konsulter, men vi har utmärkt egen kompetens inom public affairs på kommunikationsavdelningen”.

Om det nu bara är en pr-driven kampanj, finns det inte en risk i att ni låtsas ta på er lobbykoftan och driva en fråga på allvar, när ni egentligen bara vill positionera Coop inom hållbarhet?
”Det är allra högsta grad en fråga som vi vill förändra på allvar, men det innebär inte att man kan driva frågan på ett kreativt sätt med en lagom dos humor.”