Filmen inleds av att Centerpartiets partiledare pratar om att Sverige är fantastiskt men att det ”stormar här mer än på länge” och att Sverige ”riskerar att delas”.
 
Centerpartiet lovar i filmen också att: ”Hur mycket det än blåser kommer vi aldrig att vända våra kappor utan fortsätter stadigt framåt”.
 
Kampanjen består av en grundfilm som är 60 sekunder, men finns även i versioner på 40 och 20 sekunder.
Filmen är uppbyggd på ett grundtema, ”värderingskampen”, som Centerpartiet ska driva mot Sverigedemokraterna, med budskapet ”Framåt”.
– Vi uppfattar det som att det finns allt för många som bara ser problem och stannar där, blickar bakåt och är främlingsfientliga. Högerpopulismen rullar in, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
I huvudfilmen finns även scener som belyser ett antal av Centerpartiets viktigaste frågor. De delarna kan plockas ut till kortare filmer.
– En scen visar springande kor som kan användas till landsbygdsbudskap, vi har en småföretagare som sliter med byråkratin med papper som virvlar runt.

Har du sett Sverigedemokraternas långfilm?
– Jag har faktiskt inte sett den. De vill flytta fokus och prata om ett annat partis 80-åriga historia snarare än sitt eget partis nutida verksamhet. Jag är inte så intresserad av att spela med i det spelet.