”Sverige klyvs, både regionalt och socialt. Mellan de som har jobb och de som står utanför arbetsmarknaden. Mellan landsändar där tillväxten är god och bygder från vilka människor flyttar. Landet klyvs också i tillgången på god och pålitlig infrastruktur. Ska vi klara jobben, skapa goda förutsättningar för företagande och få ett Sverige som håller ihop krävs en fungerande järnväg i hela landet. Annars riskerar Sverige att dras isär ytterligare”, skriver Centerpartiets topptrio på DN Debatt.
 
De föreslår även en finansieringsform: Höghastighetsbanorna drivs i ett separat statsägt bolag som får ta lån med staten som garant.
Tänkbara finansiärer kan vara pensionsfonder, enligt Centerpartiet.
 
Centerpartiet drar en parallell till Öresundsbron som också lyftes ut statsbudgeten som tog lån som återbetalas via tåg och vägavgifter.
”Med denna modell finansieras stambanorna på egna meriter och tränger inte ut nödvändiga investeringar i vägar och järnvägar i andra delar av landet. Hela Sverige måste få ta del av det infrastrukturlyft vårt land behöver. Vi är också öppna för möjligheten att en sådan finansieringsmodell används för andra nyinvesteringar i järnväg i andra delar av landet, exempelvis Norrbotniabanan”.
Trafikverket har föreslagit två nya stambanor, Malmö-Stockholm, Göteborg-Stockholm, som byggs på traditionell teknik som klarar 250 kilometer per timme. Centerpartiet gillar inte den planen.
”Vi binder oss inte vid en exakt hastighet/teknik, men Trafikverkets förslag till utbyggnadstakt (70 – 90 år) respektive hastighetstandad på 250 istället för 320 kilometer per timme blir ju en halvmesyr baserad på de direktiv regeringen gav dem inför upprättande av ett planförslag, direktiven gavs i mars 2017”, meddelar Anders Åkesson via mejl.
Centerpartiet trycker även på Alliansens vallöfte vallöfte om höghastighetståg till svenska folket inför valet 2014 som partiet står fast vid.
Det gör dock inte Moderaternas nya partiledare Ulf Kristersson som har varit tydlig med att det kostar för mycket skattepengar (200-300 miljarder kronor).

Så hur ska ni få med Ulf Kristersson på höghastighetståget?
”Den frågan får väl närmast ställas till honom”, mejlar Anders Åkesson.