Dryckeskoncernen Carlsberg och den klassiska skivbutiken i Stockholm, Pet Sounds inleder ett samarbete för att lyfta livemusiken i Stockholm.

De två parterna är oroade över att det läggs ner livescener för musik i Stockholm.

”Pet Sounds Sessions” ska arrangera flertalet spelningar som äger rum på utvalda platser i. Samarbetet inleds i Stockholm på platser som Debaser Strand, Fotografiska och Pet Sounds egna skivbutik.

I kväll är det premiär med hemliga artister på Debaser Strand.

– Vi jobbar med ett gäng restauranger och pubar där våra produkter finns och där det spelas musik på olika sätt. Vi samarbetar om att lyfta spelningarna och göra dem tillgängliga digitalt, säger Peter Bodor, tillförordnad kommunikationschef på Carlsberg.

Att tillgängliggöra livespelningarna digitalt, talar det inte mot ert huvudsyfte att stötta live-musik?
 – Så kan man ju se det. Men ju mer man sänder livemusik, desto stärker man intresset för live-musik och nya artister inte drar så mycket folk.

Vad hoppas ni uppnå?
 – Dels är Carlsberg ett varumärke som vi tycker passar med musik och att man gör saker tillsammans. Vi hoppas kunna stärka den kopplingen till varumärket. Självklart är det också intressant för oss att det drivs ställen och pubar med live-musik.  Vi hoppas att det bidrar till en levande musikscen i Sverige.

Carlsbergs pr-byrå i Sverige är BCW.