Facebook utreder vad som har hänt och under den tiden får inte Cambridge Analytica använda plattformen. David Carroll, professor vid New Schools Parsons School of Design, stämmer Cambridge Analytica för att få veta vad de vet om honom.

Storbritanniens motsvarighet till Datainspektionen,  ICO, kräver att få tillgång till Cambridge Analyticas servrar för att se hur företaget har samlat info till politiska kampanjer.

 
Då kommer Channel 4 med ytterligare ett avslöjande där det i dolda inspelningar framstår som om Cambridge Analytica erbjuder sig att sätta upp mut- och sexfällor. 
 
På sin hemsida försöker Cambridge Analytica reda ut turerna. 
 
Vad gäller de 50 miljoner Facebook-användarna, hade Cambridge Analytica ”i god tro” sedan 2014 använt sig av företaget GSR som levererade data för ”research”. Men det visade sig att GST inte följde dataskyddslagen och kontraktet bröts. Då ska Cambridge Analytica ha raderat all data i samarbete med Facebook. Dessa data ska inte ha använt av Cambridge Analytica vid Donald Trumps presidentvalskampanj.
 
Cambridge Analytica anser sig till fullo följa Facebooks regler och diskuterar med Facebook om att lösa avstängningen ”så fort som möjligt”.
Vad gäller Channel 4s avslöjande om att Cambridge Analyticas vd Alexander Nix erbjöd mut- och sexfällor som metod att misskreditera motståndare, handlar det om en ”grov förvrängning” av de samtal som fördes mellan den wallraffande reportern och cheferna på Cambridge Analytica.
 
Cambridge Analytica förklarar att företaget använder mötena till att provocera fram oetiska eller icke legala metoder. Dock medger

Cambridge Analyticas vd Alexander Nix att han missbedömde situationen.

“Genom att spela med och till en del bespara vår uppdragsgivare pinsamhet, underhöll vi en serie av löjeväckande scenarier. Jag inser hur det framstår, men det är inte så det är.  Jag måste uttryckligen vidhålla att Camebridge Analytica inte tolererar eller engagerar sig i mutor eller så kallade ’honeytraps’”, skriver han på hemsidan.