Arlas baksidor på mjölkpaketen har traditionellt, i alla fall innan veganrörelsen tog fart, varit reklamköparnas våta dröm. Den ideella organisationen Bris har lyckats med konststycket att få plats på mjölkpaketen.

Bris har i år fått möjlighet att visa sin så kallade idolkortskampanj på mjölkpaketen. På idolkorten delar kändisar av olika valör med sig av saker som uppmuntra barn och unga till att ”våga öppna upp sig”, enligt pressutskicket. Kampanjen har rullat i 20 år, och skickas ut i 100 000 ex, men får nu även pryda mjölkpaketen.

Idoler som medverkar kampanjen nu är proffsfightern Hamza Bougamza, fotbollsspelaren Kosovare Asllani, friidrottaren Irene Ekelund, ryttaren Nellie Berntsson, influeraren Mahmoud Bitar och Hov1-musikern Ludwig Kronstrand.

”Genom att placera idolernas berättelser på mjölkbaksidorna vill vi hjälpa till att öppna upp för viktiga samtal och diskussioner i hemmet och mellan vänner. Förhoppningsvis når budskapet ut till fler barn som är i behov av stöd”, kommenterar Magnus Fogelström, projektledare för Arlas mjölkbaksidor.