Världen är i snabb förändring. I denna snabbt skiftande värld är kunskap en nyckelvara. Länder så som Sverige kommer i framtiden vara än mer beroende av en högutbildad arbetskraft. Delvis därför är det populärt att i svensk politik tala om skola och utbildning. Och ser man på hur mycket vi exempelvis spenderar i kronor och ören per elev i årskurs 1-6 så hamnar vi i topp och långt över genomsnittet bland världens rikaste länder.

Frågan är då varför Sverige år efter år visar på sämre jämförbara resultat inom flertalet mätningar, då vi istället borde visa på tvärtom? Och är verkligen enbart mer pengar in i systemet den enda lösningen? Borgerlig Framtid anser som parti att mer pengar inte är den enda lösningen. En del av skolans problem kan mycket väl lösas med finansiella medel, men mer pengar kan inte vara vårt enda framtida vallöfte.
Borgerlig Framtid föreslår därför en rad förslag som skulle ändra strukturella problem i svensk skola.

Dessa är exempelvis:
 

läroplikt
Istället för att som idag ha skolplikt vill Borgerlig Framtid ha en lagstiftad läroplikt likt den som finns i Finland. Detta poängterar vikten av att det är kunskapen som står i centrum, inte antalet timmar i klassrummet. Ingen ska lämna skolan utan att ha lärt sig det som föreskrivs.

individanpassad utbildning
Svensk skola bär fortsatt spåren av ett gammalt socialdemokratiskt tankesätt där alla ska lära sig samma sak i samma takt. Detta är inte längre hållbart. De som behöver mer tid ska ges extra tid i skolan, och kan därför behöva gå fler år i skolan. Samtidigt bör inte högpresterande elever hindras för att gå före.

skriftliga betyg från årskurs ett
Borgerlig Framtid anser att elever vid tidig ålder måste få rätt verktyg för att utvecklas redan från början. Därför ska skriftliga betyg ges från årskurs ett. Inte för att trycka ned elever, utan för att ge incitament för utveckling.

lugn arbetsmiljö
Lärare såväl som elever vittnar om en stökig och osäker studie- och arbetsmiljö på flertalet av våra skolor. Detta är ett problem då det försvårar för eleverna att lära sig det som de ska. Samtidigt som det försvårar för lärarna att göra det de är experter på, lära ut. Av denna anledning vill Borgerlig Framtid införa betyg i ordning och uppförande, grundat i en väl definierad uppförandekod. Det kan bidra till en lugnare miljö, samtidigt som det förbereder elever inför arbetslivet.
 

Detta är enbart några av de åtgärder Borgerlig Framtid föreslår. Mycket behöver göras för att lyfta svensk skola för att återställa lärarnas auktoritet i klassrummet och sätta kunskapen i centrum. Svensk skola har inte tid att vänta längre.
 
Bo Hansson, vice ordförande Borgerlig Framtid
Simon Sjögren, distriktsordförande Borgerlig Framtid Värmland