Med önskan om en God Jul och ett Sunt Förnuft Nytt År!
Varför dog det så många 1773?
 
Det var året när Tabellverket tillkom, och statistiken förbättrades avsevärt. De svenska prästerna blev skyldiga att årligen, på ett särskilt formulär, meddela de avlidna församlingsbornas dödsorsaker fördelade på åldersgrupper.
 
Nu har ett annat slags Tabellverk tillkommit – i mediebranschen. Men det inte bara mäter, utan det samlar, på alla tänkbara längder och bredder. Faktiskt så till den grad att man menar att det också klarar av vissa typer av prediktioner. Big data.
 
Men liksom man 1773 trodde att det plötsligt ökade antalet avlidna var en reell ökning vilseleds många idag till felaktiga uppfattningar om potentiella kunder och orsaken till genomförda köp. 3 tankar att hålla i huvudet, helst samtidigt:
 
1. Bara för att vi idag kan sätta siffror på de som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det. Jag tar det en gång till, för det här är viktigt: Bara för att vi idag kan sätta siffror på dem som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det.
 
2. Den som bara tittar på det kortsiktiga tappar lätt det längre perspektivet. I ivern att räkna det som finns framför näsan missar vi hur vi påverkar alla de som just nu inte är i närheten av att köpa vår vara eller tjänst. Och här vill jag höja en varningens finger för en global studie som visar att hela 42 procent av de köp som genomförs redan är avgjorda på förhand. Det vill säga, nästan varannan konsument är i själva köpögonblicket inte påverkbar. De vet redan vad de vill ha.
 
3. Människor vill inte bli avbrutna (med reklam). Och det är väl egentligen inte så svårt att förstå? Föreställ er ett större varuhus med 5 våningsplan och 20 butiker per plan. Tänk att det är lördag och Viktoria 37 år har åkt in till stan för att träffa ett par väninnor och shoppa. De har stämt träff på varuhuset där de tänker sig att spendera 2-3 timmar på shopping för att sedan äta lunch innan de går vidare. När de kliver in i varuhuset möts de av en varuhusvärd. Vi kan kalla honom Kalle. Kalle undrar om han kan hjälpa till med något, eller om han kanske till och med får fresta med lite specialpriser. Viktoria med vänner tackar för erbjudandet och säger att de kanske återkommer då de ska vara där några timmar. Men var Viktoria och hennes väninnor än vänder sig i varuhuset dyker Kalle upp med ett leende och erbjudande. Tjejerna känner sig tvingade att lämna varuhuset för att slippa Kalle.
Tabellverket. Big data.
Ändå är det såklart just "data" – information, upplysningar, underrättelser som kommer att fortsätta att ligga till grund för allas våra verksamheter, och det som driver samt inspirerar oss att fortsätta att hålla utvecklingstakten hög.
 
Men det är ju inte data i sig som är det intressanta. Utan insikterna om utsikterna – lärdomarna som gör oss smartare, snabbare, effektivare, och mer relevanta.
 
Jag önskar att alla vi som jobbar med kommunikation slutar att säga "datadrivet" när vi egentligen menar "insiktsdrivet". (Jo, jag tycker att datadrivet som begrepp ska finnas kvar men användas vid rätt tillfällen).
 
Jag hoppas att 2017 blir året då det sunda förnuftet återvänder till marknadsföringens fantastiska värld.