BEACONOMIST: I nummer sju av Beaconomist berättar vi om hur Lärarförbundet landade storaffären med sin contentbyrå och om hur SVT ändrar sin offensiva marknadsföring av sitt content, alltså sina tv-program. Vi presenterar också en teori om varför det är kört för de konkurshotade medierna Realtid och Metro.

BEACONOMIST är ett prenumererat veckomagasin från Dagens Opinions för alla som jobbar med digitala upplevelser, kanaler och tjänster. Det utkommer sedan 2014 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 1, 2019

ledare
”Den stora idén – eller varför Metro och Realtid är rökta”

affärer
Influencer marketing tar marknadsandelar
Så landade Lärarförbundet storaffären

case
Ica öppnar banken för utvecklare
SVT ökar medieköpen – byter strategi för marknadsföring

bransch

20 bedömer bidragen i Swedish Content Awards

externt
Spotify tar storstrid med Apple – anmäler till EU
IBM tar till AI mot Alzheimers
Här är de hetaste UX-trenderna
Fem verktyg som mäter hashtags
Twitter lanserar prototyp-appen ”twttr”

arbete
Bonnier tappar growth hacker till Schibsted
Här vill IT-folket jobba – Amazon klättrar

spaning
”AR och AI redan en del av politiken”

personer
Christen Ager-Hanssen, Mats Qviberg, Olof Lindblom, Ida Strutt, Jonas Terning, Cecilia von Krusenstierna, Mikael Lundberg, Christer Mellstrand, Jonas Gustafsson, Horacio Gutiérrez, Rolf van den Brink, Mattias Bogren, Elin Nilsson, Narendra Mod, Najib Tun Razak, Winston Churchill, Donald Trump, Michihito Matsuda

saker
Realtid, Consid, Metro, ”den stora idén”, Universum, Custos, Lärarförbundet, IRM, Make Your Mark, outsourcing, digital transformation, marknadsföring av tv-program, EUs betaltjänstdirektiv, PSD2, API, ICA, SVT, Swedish Content Agencies, Sveriges Mest Attraktiva Arbetsgivare, AI inom politik, robotar, robotokrati,

prenumerera
Du kan också bli prenumerant av Dagens Opinions veckomagasin Beaconomist och få 40 utgåvor rakt ner i mobilen.

här är prislistan
* Grundprenumeration till en mejladress: 2.900 kronor
* Företagsprenumeration upp till 9 adresser 5.900 kronor
* Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9.750 kronor
* Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 17 500 kronor
* Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.

EXTRA ERBJUDANDE: Testa även Veckans Brief för alla som jobbar med opinionsbildning, påverkan och kommunikation: Beaconomist + Veckans Brief 4.900 kronor för båda, en mejladress, 5 900 kronor för fem mejladresser.

Mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi enkelt en prenumeration.