Börsnoterade Axfood, som driver livsmedelskedjor som Willys och Hemköp, byter grafisk identitet och logga.

– Den gamla loggan fyllde nyss 20 år kändes gammal och fyllde nyss 20 år. Vi behöver en ny identitet som bättre speglar vad Axfood är i dag och som bygger kulturen internt utan att den krockar med våra kedjors, säger Axfoods presschef Claes Salomonsson.

Bytet av grafisk identitet är ett led i ett större varumärkesarbete som Axfood har genomfört med en ny varumärkesstrategi som resultat.
Byrån Kurppa Hosk har tagit fram den nya identiteten.

Hur mycket kostar det?
– Det är lite svårt att var svara på. Men implementeringen sker i begränsande omfattning. Vi börjar på webben och intranätet. Vi har bytt identitet i lokalerna och ska byta logga på huset. Men kommer inte att slå igenom stort, det är ju våra kedjor som ska synas. Sedan har vi som koncern ett viktigt uppdrag inte minst finansiellt, så vi behöver också en tydlig profil, säger Claes Salomonsson.