Axfood följer flera andra aktörers exempel och koncentrerar sig på att hitta folk att anställa i Järva snarare än att driva politiska frågor.

Under Järvaveckan, som inleds i morgon 12 juni, öppnar Axfood en ”arbetsförmedling” under Järvaveckan på temat ”Kom in och prata jobb”.  Axfood, som driver kedjorna Willys och Hemköp, hoppas på så sätt locka nya medarbetare. Tidigare har Dagens Opinion berättat om att bland annat Almega och Svenskt Näringsliv går in Järvaveckan i första hand för att jobba med rekrytering. I fjol lyckades tågoperatören MTR med sin rekryteringsoffensiv vilket tycks ha inspirerat.

Claes Salomonsson, presschef på Axfood berättar om hur företaget balanserar mellan Almedalen och Järva ut.

– Till Almedalen har vi åkt i några år med i stort sett samma gäng, vår vd, hr-chef, pa-chef och hållbarhetschef. Vi har inget seminarium i år.  I Järva var vi i fjol också. Det är tänkt som en folklig variant av Almedalen. Men märkte att det inte kom in så många politiker i vårt tält, men vi märkte ett jätteintresse för rekrytering, så vi ska prata jobb och integration i första hand. Vi söker ständigt folk.

Skickar ni samma team till Järva som till Almedalen?

– Nej, i Järva är det är mest hr-människor från butiksledet. Vi pratar rekrytering första hand.

Axfood ska inte driva några politiska frågor i Järva.

– Det blir inte så mycket politik som i fjol. Förra året hade vi bjudit in EU-parlamentariker till tältet. Men det kom inte sådana människor. Vi vill rekrytera duktiga medarbetare som speglar dagens samhälle. Då är Järva lämpligt för oss. Järva vill ju vara en folklig arena. I Almedalen finns det mycket politiker.